Disclaimer

Saya merupakan seorang ejen yang berdaftar dengan Syarikat Prudential Assurance Malaysia Berhad. Semua info di dalam website ini adalah pandangan peribadi saya dan tidak mewakili pandangan pihak Prudential secara rasmi.



Tuesday, June 23, 2009

kalau korang nak tahu...takde kerete kancil yang pakai diesel okayyy...

sempena musim kembali ke kampus buat budak2 U..
ni aku ada satu kisah tauladan dan pengajaran untuk korangs.


flashback.
flashback..
flashback...

------------------------------------------------------------

2006..

jam dah tunjuk pukul 12.05 tengahari..
trutttt..truttt..truttt..
bunyi sms. (korang percayakah?)

sms berbunyi begini... (err..sms berbunyi?)

"abg, kitorang lambat sikit..kitorang nak extend pakai sampai pukul 1 ye.."
aku reply.,
"tak boleh. kan dah janji nak pulang jam 12. ada orang dah book kol 12 nih. korang kat mana?..."

sms ku tak berbalas...
aku call sekali tak angkat..
masuk kali kedua baru berangkat..

"korang kat mana?"
"eh abg..kitorang dah on da way balik nih.."
"yela on da way tu kat mana.."
"da nak sampai dah..kat area sri putri.."
"okay ..cepat sikit ye..ada orang nak pakai kol 12 nih..dia tunggu dah.."

12.30pm..

tak sampai2 lagi..
padahal mengikut perkiraan aku, dalam 10minit sepatutnya mereka dah sampai ke tempat pertemuan yang dijanjikan..

aku call sekali lagi..

"korang kat mana ni?dah pukul 12.30 ni.."
"eh abg, sebenarnye kitorang tersilap isi minyak.."
"kitorang terisi diesel......" ....suara ayu yang ketakutan kedengaran di corong hp ku..
"what!!! isi diesel? banyak ke? korang kat mana ni? aku datang sekarang.."
"kitorang kat shell sri putri..takpe kitorang tengah nak keluarkan ni"
"dah3..korang jangan buat apa2..tunggu je sampai aku datang sana ye..tunggu."
"err..okay"

aduilaaaaaaaaaaaa...
cemana la awexs nih leh isi diesel pulak..
mamfus aku.

aku cari OT, member aku yang arif bab2 kereta ni..
aku ajak dia p tengok kete kancil aku yang disewa oleh 4 jelitawan2 kolej sebelahku itu..
sudahla hari itu hari ahad..semua bengkel tutup.
last2 terpaksa panggil seorang mekanik luar yang juga kawan baik kepada OT ni..

apa lagi.
operasi memflush diesel di tangki minyak dimulakan.
then cuci enjin pakai petrol pulak..
aku tunggu dengan risau je takut kena overhaul habis satu enjin..
teruk kalau kena macam tu..

serisau2 aku, lagi kecut minah 4 orang tu aku tengok..
berulang-kali aku tanya macam mana boleh terisi diesel..

"ala bangggg..kitorg tak sengaja..kan nozzle diesel tu macam cantik..kilat2 siap ada penutup lagi..kitorang terangkat nozzle yang tu la...;("
"takpela..benda dah nak jadi..lenkali jangan wat lagi ye.."
"huhuhu..dah tak berani nak sewa lagi dah.."

------------------------------------------------------

hahaha..tetiba aku terkenangkan peristiwa itu..

PESANAN KHIDMAT MASYARAKAT INI DIBAWAKAN KHAS OLEH DUDE UNTUK PARA AWEXS2 YANG SUKA MENYEWA KERETA2 SEWA DI KOLEJ2 DAN U2 MEMASING YE..

INGAT! PILIHLAH NOZZLE YANG TIADA PENUTUP DAN TIDAK BERKILAT2..

24 comments:

  1. walaupun aku pmpuan dan tak pernah memandu, namun aku takde la, err, 'pandai' cenggitu. isk.

    ReplyDelete
  2. wanita suka kilat2 ya

    kepala botak tengah yg berkilat2 mesti laku

    hahaha

    ReplyDelete
  3. ish2...siannya..tgk dulu sebelum isi..hehe

    ReplyDelete
  4. sy juga awek tapi tak la 'sepandai' aweks yg menyewa keta tu...

    ngong tul!!!!

    ReplyDelete
  5. adoi2..
    wat mser nyh xkn sewa kete kowt..
    ader lesen tp xpndai bwk kete..
    hehe~

    ReplyDelete
  6. sy reti isi minyak !
    wpun takut2
    tp kn salu abg petronas ade
    sedia tlg
    :D

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. ish..
    x leh gelak 3 harkah je nih .
    kena gelak cm ni ..
    ha237x
    kelakar
    kelakar

    ya rabbi ..
    aisehh..
    adehhh..
    leh lak mcm tu.
    x de ke org lain yg prsn dat aweks isi diesel.

    penat r gelak cm ni.

    ReplyDelete
  9. heheh kilay2 tak semstinya chantek..

    lawak.. tp klu jd kat aku, cuak gk weh! huhu

    ReplyDelete
  10. hahahah adoii..cmne leh isi minyak diesel plak~

    [aku pun xmemandu tp bila time isi minyak slalu perati bpak aku isi..tp mls nk buat sndri hee:)]

    ReplyDelete
  11. hahaha.. buat malu kaum kerabat aku ja.. adeeehhh!!!

    ReplyDelete
  12. Perempuan... biasa la... hahahha

    ReplyDelete
  13. haishhhh~~~ malu jerk...

    tp ni cheritera yg jarang didengar ok... jgn nak downkan semua awex2 yg memakai kereta.. huuuuu~~~

    ReplyDelete
  14. hahahaha... tobat ko tak wat bisnes keta sewa lagi dah kan...ekekeke

    ReplyDelete
  15. kes.. kes.. kes..

    kancil mau terbang kah? haha xD

    p.s: err, sri putri? skudai? ah, kolej manakah itu? adakah gigirl2 tersebot sekolej ngan beta? aduiyai. =.=''

    ReplyDelete
  16. ateeka,
    susah gak terlebih pandai ni kan..hehe.deme tak sengaja la..;p

    luffy,
    jauh ko p tu...;p

    life,
    aku nk diorang hidu dulu la...;)

    ixora,
    kamu awex yg duduk di sebelah kiri..;p

    najwa,
    ish..cane kamu dapat lesen tu ye?...;)

    innz,
    wantupai pun tak pakai diesel...;p

    anis,
    haha..kejam ke e3 ni sampai wat ko gelak byk harkat tuh?

    wafa,
    haha.tau takpe...;p

    sha,
    diesel nozzle kaler itam..;)

    jard,
    takde pe nak malu..deme nak pedajey aku kot..haha

    jon,
    keindahan wanita...;p

    milla,
    cerita ni true stori yek..hoho

    umie,
    mana boley..mashyuk beb!

    capiqa,
    entah2 kamu la tu kot...;p

    ReplyDelete
  17. ah, incik kah abg k10 itu? agaga xD

    tahun 2006 capiqa masih kat utmkl la, bro. masuk skudai jun 2007. maka capiqa dibebaskan drpd tuduhan tersebut. sekian.. ^_^

    ReplyDelete
  18. aduila capiq! janganla kasi kantoi...;p

    apa cite cafe k9 tempat aku lepak usha awexs2 k9 tu dulu ye..

    ermmm...sangat rindu tau...;(

    ReplyDelete
  19. cafe cam bese jek. tapi dah berubah cat dan kerusi juga. tapi hancus juga la kerusi2 tu dikerjakan budak2 ni. haish, ganas tol la!

    tapi still crowded ngan manusia la bro. lebih2 lagi dgn rombongan abg2 dari k10 dan kolej2 lain yg main futsal. feewit! xD

    ReplyDelete
  20. kedai air kak 'o' ada lagi tak?
    hoho

    ReplyDelete
  21. kak O still on! tapi abg2 baru dah bertambah. hehe..

    kedai air depan dia tu dah tukar org baru. better la. yang best ada air kelapa. fresh wo! lambat tak dapat. huuu..

    gerai western tu pun dah up sket. menu macam2. set manchester la, ape la. keskeskes.. xD

    ReplyDelete
  22. kem salam kat kak 'o'..
    ckp budak yang selalu hutang milo ais pas main futsal ptg2..hohoho

    ReplyDelete
  23. naza..

    thanks kerana rajin belek blog buruk aku..hoho

    ReplyDelete